top of page
0744 294 999 - 0730 655 301
Helvetica Light is an easy-to-read font, with tall and narrow letters, that works well on almost every site.
INII PERIO
CONDUCERE ECOLOGICA RUTIERA
Conduita ecologica rutiera este constituita de un ansamblu de masuri in continua coexistenta, care imbina atat factorul uman cat si factorul tehnic si rutier.
Prin aceste masuri comportamentale, de control si verificare periodica a autovehiculului trebuie sa realizam atat o importanta economie de carburant cat si protectia mediului.
Prin conducere ecologica nu trebuie sa intelegem doar reducerea consumului de carburant, ci si reducerea consumabilelor : anvelope, bucse, amortizoare, filtre, reducerea uzurii motorului,etc.
Pe langa cele enumerate mai sus, sa nu uitam ca si politetea si buna crestere pot fi incluse in normele conduitei ecologice.
Prin conducerea ecologica a autoturismului vom face un prim pas in reducerea emisilor de CO2 in atmosfera. Poate acest lucru nu pare de o asa mare importanta, dar daca ne gandim ca o reducere a consumului de carburant cu 15 - 20% la nivel planetar, poate duce la o scadere substantiala a gradului de poluare si implicit la reducerea distrugerii stratului de ozon, la reducerea noxelor pe care suntem obligati sa le inspiram atat noi cat si copii nostri, ar fi bine sa ne gandim de doua ori inainte de a apasa pedala de acceleratie cu putere.
Cum sa ne formam un stil de conducere ecologica
Inca de la pornirea motorului este bine de stiut ca nu trebuie sa stam cate cinci minute pentru a se incalzi. Oricum timpul de incalzire al motorului intre perioada de vara si cea de iarna creste semnificativ.
Daca vorbim totusi de perioada de iarna se poate lasa pornit motorul pe durata necesara curatarii de gheata a parbrizului, lunetei si geamurilor laterale.
Atata timp cat motorul este rece (nu a ajuns la temperatura optima 90 -95 grade celsius) nu trebuie sa acceleram puternic. Orice accelerare a motorului cand este rece duce la uzura acestuia si la eliminarea unui procent foarte mare de gaze nearse (noxe).
Trebuie sa stim ca motorul elimina mai multe noxe si atunci cand este supraturat, dar si atunci cand este subturat. De aceea este bine sa folosim o turatie optima la schimbarile de viteza.
O turatie acceptabila pentru schimbarea vitezei intr-o treapta superioara este de 1800 - 2000 de rot/min. la motoarele Diesel si 2000 -2200 rot/min. la motoarele pe benzina.
Cand aveti posibilitatea sa mentineti o viteza constanta, decat sa mentineti viteza intr-o treapta inferioara la o turatie ridicata, treceti mai bine intr-o trepta de viteze superioara la o turatie mai mica, astfel in localitati la viteza de 50 km/h se poate circula cu treapta a patra de viteze.
Se spune ca un sofer este cu adevarat bun daca foloseste cat mai putin pedala de frana (nu inseamna sa nu franati ori de cate ori traficul o impune). Pentru a folosii cat mai putin pedala de frana este necesar sa fim atenti la trafic si sa reducem viteza din timp (ridicand piciorul de pe acceleratie, fara a apasa pedala de frana), pana cand turatia motorului scade la 1100 - 1200 de rot./min., dupa care sa trecem in treapta inferioara de viteze si asa mai departe (frana de motor). Pentru a intelege mai bine acest stil de franare trebuie sa va ganditi ca reduceti viteza ca si cum a-ti avea gheata sub roti.
Trebuie sa intelegeti ca modul in care franati de obicei, va caracterizeaza stilul de conducere. O persoana care franeaza in permanenta puternic, este o persoana care nu stie sa conduca, nu stie sa aproximeze distantele, de obicei agresiva la volan si care in permanenta cheltuieste mult pentru intretinerea autovehiculului (carburant, placute si discuri de frana, anvelope, s.a.).
In cazul in care stationati voluntar sau impus de trafic (trecere la nivel cu cale ferata, semafoare pentru lucrari pe partea carosabila, s.a.) este bine sa opriti motorul.
Un lucru deosebit de important este reprezentat de inlocuirea pe cat posibil a parcului auto invechit cu autovehicule care au motoare uzate non-euro, cu altul nou cu motoare de ultima generatie, care polueaza foarte putin datorita motoarelor eco sau chiar a autovehiculelor hibride cu motoare electrice.
Optimizarea utilizarii autovehiculului duce la reducerea consumului de carburant:
- verificati periodic presiunea in anvelope la rece (inainte de plecarea in cursa);
- nu carati greutati inutile in autovehicul;
- nu folositi in exces aerul conditionat;
- nu circulati fara rost cu portbagajul de pe masina;
- pe cat este posibil nu folositi pentru bagaje portbagajul exterior pentru a nu schimba aerodinamica autoturismului;
- in cazul in care traficul s-a blocat, daca aveti posibilitatea, folositi o ruta alternativa.
Sfaturi pentru imbunatatirea comportamentului ecologic.
1) Un lucru deosebit de important inainte de plecarea cu autoturismul este schitarea unui traseu mental in cazul deplasarii in localitate sischitarea unui traseu pe o coala de hartie in cazul unei deplasari in afara localitatii.
In stabilirea acestui traseu trebuie sa tineti cont de distante dar si de posibilitate evitarii unor coloane datorate blocajelor din trafic. blocaje care se pot creea datorita unor lucrari pe partea carosabila, a orelor de trafic intens (dimineata cand oamenii merg la servici si dupa amiaza cand se intorc).
2) Un lucru deosebit de important la folosirea sistemului de climatizare pe timpul verii, este folosirea acestuia la producerea unei temperaturi cu maximum 7 - 10 grade mai mica decat cea din exterior. Acest lucru este important atat pentru a reduce consumul de carburant cat si pentru sanatate. O diferenta de temperatura mai mare de 10 grade celsius, poate duce la imbolnavire, sau la probleme cardiace. De asemenea in timpul in care folosim aerul conditionat, trebuie sa inchidem toate geamurile autoturismului si sa cuplam butonul sau maneta de recirculare a aerului in habitaclu. Astfele se ajunge mai rapid la o temperatura optima, permitand oprirea pe perioade mai lungi a compresorului de aer conditionat.
3) Conducerea cu viteze constante mai ales pe portiunile de drum intins (autostrazi), folosirea sistemelor de mentinere a vitezei (tempomat) daca autovehiculul este dotat cu astfel de sisteme. Accelerarile si decelerarile frecvente cresc consumul de carburant.
4) Evitarea folosirii in permanenta a portbagajului suplimentar chiar si atunci cand nu este necesar. Orice obiect atasat in exteriorul autovehiculului, actioneaza ca o frana aerodinamica, ceea ce duce la marirea consumului de carburant si implicit la marirea gradului de poluare.
5) Evitarea transportului de obiecte inutile in portbagaj sau in habitaclu. Orice greutate in plus in autovehicul mareste consumul de carburant.
6) Verificarea periodica a presiunii aerului in anvelope si schimbarea pneurilor intre ele la 10000 km.
7) Folosirea unor turatii optime in functie de motorizare (diesel, benzina), capacitatea cilindrica si treptele si rapoartele din cutia de viteze.
bottom of page